יום שני, 24 באוקטובר 2011

10 בחזקת 100* (חיפוש ברשת)

לאחרונה נזכרתי באחד האירועים המכוננים שהביאו אותי לעסוק בתקשוב: תלמידות שחיפשו מידע ברשת כתבו שאלה שלמה ובעברית תקנית בגוגל, כולל סימן שאלה בסוף, ומה רבה היתה אכזבתן שגוגל לא הבין את רצונן המדויק...
בשלב הזה הבנתי שלמרות שתלמידינו נולדים "עם עכבר ביד"(?), הם לא תמיד יודעים להשתמש ברשת בצורה מושכלת, וזה אחד מתפקידינו העיקריים כמורים (במיוחד בעולם המודרני).
File:Googlelogo.png
לא מדובר בתורה מורכבת, אלא בהיכרות עם אוסף כללים ותרגול השימוש בהם.
את "ספר ההדרכה" הבסיסי ניתן למצוא אצל גוגל, כולל כללים לחיפוש מתקדם, ואפילו בצורת פוסטרים (באנגלית).
וכתמיד, קיימים ברשת כלים המסייעים ללמוד כיצד לחפש בצורה ידידותית.

יישומים אפשריים בחינוך
מעבר לצורך המעשי והחשוב בהכרת כללי החיפוש ופיתוח אוריינות מידע, ניתן לצקת לתחום החיפוש תכנים נוספים:
- בתחום פיתוח החשיבה נהוג לדבר על מיומנות שאילת שאלות. בצורה דומה, ניתן לאתגר תלמידים להמיר את השאלות המעניינות אותם לשאילתות חיפוש ברשת.
- פיתוח מיומנות ההשוואה באמצעות ביצוע מספר חיפושים במקביל או השוואה בין תוצאות חיפוש במנועי חיפוש שונים - תוך גיבוש קריטריונים שנקבעו מראש.

כלים חינמיים ברשת
boolify - אתר המסייע לתלמידים לבנות שאילתות בצורה ויזואלית ולבדוק כיצד משתנות התוצאות עם שינוי השאילתא.
askboth - אתר המבצע את החיפוש בשני אתרי חיפוש במקביל - Google ו-Bing.
a google a day - חידת חיפוש יומית מתחדשת (באנגלית), המחייבת חיפוש מורכב. ניתן לקבל רמזים ופתרונות מהמערכת.
וגם - החיפוש המתקדם של גוגל, המסייע לבנות שאילתות מורכבות.


*10 בחזקת 100 = גוגל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה