יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

וֵבּ-1.0, וֵבּ-2.0 ואפילו וֵבּ-3.0, וקצת אינפוגרפיקה

אחד המושגים הרווחים בשיח סביב תקשוב הינו וֵבּ-2.0 (web2.0).
כדי להבין את המושג, יש להכיר את השלבים שעברה רשת האינטרנט בהתפתחויותיה האחרונות:

וֵבּ-1.0 - רשת "קריאה בלבד": משתמשים יכלו רק לקרוא תוכן שנכתב בידי אחרים. התקשורת הינה חד-סטרית והירארכית. דוגמה לכך היא אתרי מידע של אוניברסיטאות או מרבית אתרי משרדי הממשלה.

וֵבּ-2.0 - רשת "קריאה וכתיבה": משתמשים יכולים לקרוא תוכן וגם לכתוב - להגיב, ליצור תוכן עצמאי, לקשר בין נושאים שונים ועוד. רוב סוגי האתרים כיום הינם מסוג זה: בלוגים, פורומים, ויקי, רשתות חברתיות ועוד.

וֵבּ-3.0 - רשת "קריאה, כתיבה ועיבוד ממוחשב": המשתמשים יכולים לקרוא תוכן וכן ליצור, לשתף ולקשר. הרשת תנסה לפענח את המשמעות של המידע המוזן אליה, ולספק לגולשים חווית גלישה עשירה ומותאמת אליהם. ניתן כיום לראות נסיונות ראשונים בתחום זה במנוע החיפוש של גוגל.

המחשה של וב-2.0:
המחשה זו, שאינה מילולית בלבד, מכונה "אינפוגרפיקה".
אינפוגרפיקה (הלחם של אינפורמציה וגרפיקה) הוא מושג המייצג כל המחשה חזותית של מידע, בסיוע מלל או בלעדיו. (קישור לאינפוגרפיקה באנגלית המדגימה מה קורה ברשת מדי 60 שניות)

פעם היה צריך בית דפוס וידע מקצועי כדי ליצור אינפוגרפיקות. היום, כל אחד יכול.

שימושים אפשריים לאינפוגרפיקות בחינוך
1. בעזרת הכנת אינפוגרפיקות, המורה יכול להציג מידע בצורה שתמחיש, תעניין ותערב את התלמידים יותר.
2. הנחלת המיומנות של פענוח אינפוגרפיקה מסוגים שונים.
3. משימת אינפוגרפיקה לתלמידים תאפשר להם לעבד ולהציג מידע בצורה יצירתית.
4. ניתוח אינפוגרפיקות המוצגות בתקשורת מאפשרת דיון ופיתוח חשיבה ביקורתית.

כלים חינמיים ליצירת אינפוגרפיקות (לחצו על הקישורים לפתיחת היישומים)

  • אינפוגרפיקה ניתן ליצור בעזרת כל תוכנת ציור שהיא (אפילו "הצייר" הישן והמוכר), וכן ביישומי אופיס דוגמת powerpoint, במקבילה החינמית "אופן אופיס" ובמקבילות החינמיות ברשת - היישומים "ציורים" ו"מצגות" בגוגל-דוקס.
  • Gliffy (גליפי) - הממשק באנגלית, אולם קיימת תמיכה טובה בטקסט בעברית (בעזרתה יצרתי את האינפוגרפיקה שלעיל).
  • Wordle (וורדל) - יישום המאפשר יצירת "ענני מילים" לפי טקסט, המדגימים את שכיחות המילים בטקסט (דוגמת האייקון המופיע בראש הבלוג).

אביב

תגובה 1:

  1. ה wordle אכן כלי נהדר, פשוט מאוד והתלמידים אוהבים אותו.
    שימו לב שצריך להתקין java.
    אני נתתי לתלמידים באזרחות להעתיק כמה חוקים ולראות מה המילים שחוזרות, ניתן להפיק מזה דיון מאוד מעניין.

    השבמחק