יום ראשון, 25 בנובמבר 2012

"הלו, זה רדיו?" (משימה מקוונת מבוססת תכנית רדיו באינטרנט)

מזה מספר שנים שאני מאזין לתוכנית המצויינת "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, בהנחיית אביב לביא ואסף ליברמן.
כמורה לאזרחות, התוכנית מדברת אלי במיוחד ומספקת לי נושאים שונים לשיחה בשיעורים עם תלמידיי.

השנה החלטתי לערב את התלמידים בהאזנה לתוכנית, מתוך מטרה כפולה: להכיר להם את התוכנית על מנת שיגלו עניין בתכניה כמקרי בוחן לחומר הנלמד באזרחות, וכן כדי שתהיה להם כתובת נוספת לפנות אליה בעקבות מטלת הביצוע באזרחות, בה עליהם לגלות אזרחות פעילה ולחתור לפתרון בעיה מחיי היום-יום.

הבעיה, כמובן, היא כיצד לגרום לתלמידים להאזין לתכנית רדיו בתחנה שהם אינם מורגלים בה, ועוד תוכנית המשודרת בשעות הלימודים שלהם.

החלטתי ליצור משימה מקוונת לתלמידים, בה יצטרכו להאזין לתוכניות מוקלטות מאתר האינטרנט של התוכנית, לבחור אייטם אחד מן התוכנית ולנתח אותו בהתאם לדרישות בשאלת אירוע בבחינת הבגרות באזרחות.

המשימה נבנתה בדף אינטרנט יחיד, מתוך כוונה שתיראה פשוטה ולא מאיימת. המשימה מונגשת גם בצורת שמע, וזאת משום שהיא ניתנה הן לתלמידים  בכיתת מב"ר והן בכיתת מופ"ת, ורציתי לפנות לאפיקי קליטת מידע שונים, לבחירתו של כל תלמיד (שקלתי גם לאפשר הגשה באמצעות הקלטה, אולם רציתי לשמור על המשימה פשוטה). המשימה כוללת עזרים ודוגמה מלאה, על מנת שתסייע לתלמידים בהבניית התשובה.
את המשימה מגישים התלמידים באמצעות טופס מקוון (Google Form), והם יכולים לבחור אם להגיש את המשימה פעם אחת או פעמיים (על שני אייטמים שונים) ולזכות בניקוד נוסף.

הערה קטנה לגבי הגשה באמצעות טופס: יותר מפעם נתקלתי במצב בו כשממלאים טופס ובו תשובות לשאלות (ולא רק פרטים אישיים), הרי שעם שליחת הטופס לשולח אין העתק של התשובות שיצר. על מנת להמנע ממצב כזה, עשיתי שימוש בסקריפט ע"ג טפסי גוגל בשם FormEmailer, אשר מאפשר שליחת מייל חוזר לממלאי הטופס, ובו הפרטים לשאלות שמילאו.


התלמידים שהגישו את המשימה דיווחו על חוויה מעניינת, חשיפה לעולם שלא הכירו וגם הביעו התלהבות מהקונספט הכללי ומביצוע המשימה באמצעות טופס ברשת.


משימה זו משקפת, בתפיסתי, את אחת ממטרות העומק של לימודי האזרחות: היכולת להביט במציאות באמצעות עולם המושגים האזרחי שנלמד בכיתה ולבצע את החיבור בין השניים. התוצרים שהתלמידים מגישים מראים כי החיבור הזה, כשהוא נעשה "בעולם האמיתי", מעורר בהם עניין ומוטיבציה.

4 תגובות:

  1. אביב שלום

    רעיון מצוין , אפשר בהחלט להשתמש במודל שלך ובסקריפט שהוספת לטופס לצרכים שונים.
    ראיתי בדוגמה שצרפת שהטמעת את הסרטון האםיש אפשרות לעשות זאת בטופס ? (למיטב ידיעתי לא אבל אשמח ללמוד אם כן)
    תודה בכל אופן על השיתוף, זה נתן לי הרבה רעיונות.
    זהבה אפל

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה.
      הדוגמה התבססה על הקלטה של קטע מהתוכנית שנמצאת ביוטיוב, ולכן הוטמעה. ניתן להטמיע באתר גם קטעי קול (כמו שנעשה בדף הבית של המשימה), אבל זה היה מכניס את התלמידים למקום הרבה יותר מסובך טכנולוגית, ולא מצאתי לכך מקום.
      טכנית, אם את שואלת לגבי הטמעה של סרטון בעזרת טופס (הטמעה במייל, למשל) - אפשר ליצור טופס שבו אחד השדות יהיה כתובת הסרטון, ואז לשחק עם ה- HTML שהסקריפט מאפשר על מנת לשלב אותו בחלק המתאים במייל.

      מחק
  2. פעילות מאתגרת ומעוררת חשיבה - כמו ניתוחי מקרה ברפואה, משפטים ועסקים. אודה לך אם תמליץ על פוסטים נוספים הכוללים פעילויות PBL דומות או פעילויות חקר. ואודה על רשותך לשים את הקישור לרשומה בהשתלמות מורים על למידת חקר. תודה, גילמור
    http://museandfuse.wordpress.com/

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום גילמור.
      את מוזמנת לשים את הקישור בכל מקום שתרצי.
      אני עובד בבית חינוך "רמות חפר", שמבצע למידת חקר ועבודות חקר כחלק מתוכנית הלימודים בכל המקצועות ובכל שכבות הגיל - כולל לבגרות (השם של המהלך בביה"ס נקרא "דיאלוג יצירתי", יש עליו די הרבה מקורות ברשת - http://www.ramot-hefer.org.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=337595)

      מחק