יום רביעי, 6 במרץ 2013

שיתופיות: מילה אחת - משמעויות רבות


אחת מהמילים הנשמעות ביותר בשנים האחרונות בעולם המקוון היא "שיתוף" – החל משיתוף סטטוסים בפייסבוק, עבור במיומנות שיתוף הפעולה וכלה במסמכים משותפים. אבל האם זהו אותו ה"שיתוף"?



למרות שהעברית משתמשת במילה "שיתוף" עבור פעולות מסוגים שונים, אנסה להציע כאן הבחנה בין סוגים שונים של שיתופיות, בעזרתה האדיבה של השפה האנגלית:
  • Sharing – שיתוף באובייקט כפי שהוא. למשל - כתבתי סטטוס מדליק, נתקלתי בתמונה מעניינת או שאני מרטווט ציוץ שמצא חן בעיני – ואני משתף עם האחרים את מה שיצרתי או גיליתי.
  • Cooperating – שיתוף פעולה בביצוע משימה, כאשר כל אחד תורם את חלקו, אותו עשה לבד, לטובת תוצר צוותי אחד משותף. חיפשתי מידע ותרמתי תוצאות לעבודה קבוצתית ב-SearchTeam, ובכך תרמתי לצוות את חלקי הייחודי, אותו עשיתי לבד, או שהוספתי את החלק שלי לברכה משותפת ב- GrooVideo.
  • Collaborating – שיתוף פעולה דינמי בתהליך העבודה עצמו, דוגמת עריכה משותפת של מסמך בגוגל או של סרטון וידאו ב-WeVideo.

אבל... 
בואו נחשוב לרגע על קבוצה המשחקת כדורסל -
האם מסירת הכדור היא sharing? האם השחקנים הם אינדיבידואלים שמבצעים Cooperation? ואולי העבודה הקבוצתית הדינמית תוך כדי המשחק היא בכלל Collaborating? ומה סוג השיתוף בין הקבוצה לבין האוהדים?...

במציאות, החלוקה לא תמיד חדה כל כך, ולעתים ישנם מודלים מורכבים יותר. ממליץ לעיין בטקסנומיה של Vision2Lead אשר מציגה חלוקה מורכבת יותר של משימות שיתופיות.
כמורה אשר מתנסה בסוגי למידה שונים עם תלמידיו, חשוב לי לחדד לעצמי ולהם שלא כל לחיצה על share בפייסבוק היא "עבודה שיתופית", ושכתיבה משותפת של עבודה יכולה להתנהל בדרכים שונות, אשר מייצגות סוגים שונים של שיתוף.
כאשר אני מעצב משימה לימודית משלבת תקשוב, האתגר המרכזי הוא בהבניית סוג השיתוף המתאים, תוך מתן חופש פעולה לתלמידים שונים לבטא את עצמם בדרכים שונות.
מה דעתכם - האם יש לחייב את כל התלמידים להתנסות ביצירה שיתופית, או שיש לאפשר אינדיבידואליות לתלמידים המעוניינים בכך?
פוסט זה פורסם במקור בבלוגיה של MindCET

יום ראשון, 3 במרץ 2013

ארבעה כלים וגעגוע :)

לאחרונה יצא לי לעשות שימוש במספר כלים מעניינים במסגרות שונות (בית ספר והשתלמויות), ורציתי לשתף:

1. SearchTeam - אתר המאפשר לבצע חיפוש בצורה שיתופית: משתמש אחד יוצר מרחב חיפוש בו הוא שומר תוצאות חיפושים שערך, ומזמין אל המרחב משתמשים אחרים, אשר יכולים לתרום לו מתוצאות החיפושים שלהם. האתר תומך בתוצאות חיפוש בעברית, וניתן גם לקיים בו צ'אט בין המשתתפים. האפשרות של חיפוש שיתופי הופכת את העניין המידעני לחברתי ומעניין יותר, והתגובות שקיבלתי חיוביות מאוד.

2. Socrative - אתר המאפשר ליצור שאלונים המותאמים לסלולר, ולאסוף נתונים אודות תוצאות השאלונים: אחת האופציות היותר מדליקות ביישום היא להפוך את השאלונים לתחרות בין קבוצות, דבר שמנסיוני (הן עם תלמידים והן עם מורים) מניע את המשתתפים ויוצר תחושת משחק ממריצה בכיתה (תלמיד, שבוע אחרי משחק: "אביב, אז איזו קבוצה ניצחה בסוף בחידון על הכרעת הרוב?"...)

3. Popcorn - אתר המאפשר ליצור שכבות מגוונות מאוד על גבי סרטוני יוטיוב ואחרים: ניתן ליצור שכבות טקסטואליות, לשלב תמונות, מפות, קישורים ואף ערכים מויקיפדיה. לאחרונה השתמשתי בפופקורן במסגרת סדרת סרטוני "כיתה הפוכה" שאני עושה עם תלמידיי, אולם על כך בפוסט נפרד.

4. Doctopus - סקריפט יעיל מאוד, אשר מאפשר ליצור בהינף מקש מספר מסמכים משותפים עם הרשאות ספציפיות: הסקריפט מתבסס על טבלת שמות, כתובות דוא"ל וסיווג לקבוצות/רמות, ובהתאם לדרישות המשתמש הוא פותח במקביל מסמך לכל קבוצה או תלמיד עם הרשאות מתאימות. בבית ספרי, בו עובדים רבות בעבודות חקר קבוצתיות, הסקריפט הזה מאפשר לייעל את תהליך יצירת מסמכי העבודה לתלמידים רבים במקביל. מומלץ בחום!