יום שישי, 6 בדצמבר 2013

זמן לכל ועת לכל... ציר זמן! (Meograph, Dipity & Timetoast)


(פוסט אורח של דרור אלנר, מורה לאזרחות ולאנגלית בביה"ס "מעיין השחר" שבקיבוץ עין החורש)

יש יתרונות רבים למורה האנגלית בבית הספר. הראשון - היוקרה היחסית לה זוכה המקצוע. לצד המתמטיקה נתפסת האנגלית כמקצוע נחוץ וחיוני. מכאן גם שבאופן יחסי המוטיבציה של התלמידים להצליח בתחום זה גבוהה. השני - האפשרויות לשלב טכנולוגיה בכיתה הן רבות, שכן אתרי אינטרנט רבים, חלקם אטרקטיביים במיוחד למורה, פועלים בשפה האנגלית.
להלן דוגמה טובה ליתרון אחרון זה: 

בשכבת ט' השנה, בכיתת המתקדמים באנגלית, נלמד ספר של ניצולת שואה מארה"ב, מריון בלומנטל. הספר עוקב אחר חייה כילדה בגרמניה בשנות השלושים של המאה העשרים, בריחת המשפחה להולנד ושנותיה הקשות במחנה ברגן בלזן.
לימוד הספר הוא יוזמה שלי, לאחר שנתקלתי בו במקרה בחנות ספרים, ראיתי בו פוטנציאל חינוכי ושכנעתי את הנהלת בית הספר לקנות עותקים ממנו. 
מכיוון שאין בנמצא חוברת פעילות כתובה שתלווה את הספר, אני יוצר פעילויות אינטראקטיביות סביבו תוך כדי לימוד הספר. כך, בסופו של כל פרק או שני פרקים, נדרשים התלמידים לבצע מטלה כלשהי, הכוללת חשיפה ושימוש בכלי אינטראקטיבי כלשהו (הרעיון אינו מקורי שלי, ואני מאמץ בעניין זה רעיונות שנחשפתי אליהם במסגרת ההשתלמויות של אביב צמח במטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית).

בסוף הפרק השני, לדוגמה, שעסק בעליית הנאצים לשלטון, נדרשו התלמידים לייצר ציר זמן אינטראקטיבי באמצעות אחד הכלים לכך הקיימים ברשת. לתלמידים הוצגו שלוש אפשרויות וניתנה להם בחירה: Timetoast, Dipity and Meograph וניתנו להם הנחיות ברורות כיצד להכין את ציר הזמן וכיצד להשתמש בכלים אלו באמצעות קישורים במסמך משותף, בו גם הוגשו התוצרים.
הוקצו למשימה שני שיעורים. ניתנה לתלמידים אפשרות לעבוד בזוגות. לאחר שני שיעורים הוצגו התוצרים בכיתה.

החוויה הייתה מוצלחת. בתחילה, כמו בכל פעם שמוצג כלי אינטרנטי חדש, ישנה חשדנות קלה, אך זו מתפוגגת ברגע שבו התלמידים מתחילים לעבוד. התלמידים היו צריכים לעבור על הפרק הרלוונטי בספר, להוציא ממנו מידע נחוץ,  ועשו זאת באווירה נעימה, תוך שהם למדו כלי אינטרנטי שיוכל לשמש אותם גם בעבודות שיכתבו עוד בהמשך.
נכון להיום, ממשק האתר של צירי הזמן הללו זמין רק באנגלית (אם כי התוצר יכול להיות בעברית) ולכן זה מסוג הפעילויות המתאימות לכיתת דוברי אנגלית.

ולסיום - גם אני, מורה הכיתה, נהנתי מהמטלה. במקום לכתוב עוד בוחן אמריקאי על פרק בספר, למדתי את הכלי בעצמי, התנסיתי בו קודם לכן, ויזמתי פעילות חדשה. 

את המשימה המפורטת והתוצרים ניתן לראות בקישור הזה